Nahoru, na začátek stránky
×
home   Servis   Pneuservis   Diagnostika   Odtah   Dyno   Ceník   Kontakty

LADĚNÍ A PŘESTAVBY

Ladění skútru je poměrně široký pojem. Stejně jak se ladí hudební nástroje, aby vydávaly právný zvuk, který instrumentalista vyžaduje, tak i náš skútr musí odpovídat našim představám a potřebám.

Ladění u skútru si můžeme rozdělit na 3 kategorie:

1) Ladění podvozku a ovládacích prvků:
Každý z nás má individuální potřeby, někdo je malý, někdo velký, někdo tenký, někdo hrubý apod. Na rozdíl od automobilu, kde si můžeme libovolně nastavovat vzdálenost a výšku sedačky, volantu, zrcátek i během jízdy, u skútů to zas tak snadné není. K nastavení je zapotřebí nářadí a nastavuje se "na pevno". A co se dá nastavit na takovém skútru? U některých modelů vzdálenost řídítek, úhly brzdových pák a ovládacích prvků a tuhost podvozku. To nejdůležitější pro to, abyste měli skútr vždy pevně v rukou a jízda byla především bezpečná.

2) Ladění převodovky:
Tady se dostáváme k velké výhodě systému CVT. Na rozdíl od zubové převodovky se na této převodovce dají nastavit potřebné parametry pro každého jezdce individuálně. Pro příklad: Franta a Pepa si koupí stejný skútr Maxon Ardour 125. Franta bydlí na horách a Pepa ve městě. Franta se do kopce trápí, skútr netáhne, ztrácí otáčky a vleče se sotva 45 km/h, kdežto Pepa jezdí do práce do sousedního města, na rovince jede 85 km/h s plně vytočeným motorem a šílenou spotřebou. Co s tím? Franta dostane nastavení pomalého řazení, to znamená, že jeho skútr v kopci neztratí otáčky, zachová si výkonový strop, čímž si udrží konstantní rychlost i pod zátěží v kopci. Nevýhodou je, že se mu sníží maximální rychlost na rovinkách. A Pepa naopak dostane nastavení rychlého řazení, kdy se skútr dostane na cílovou rychlost s podstatně nižším rozsahem otáček, tedy při jeho 85 km/h mu klesne spotřeba a zvýší se komfort jízdy, ale ještě mu zůstane dostatek výkonu, aby to mohl vytáhnout o pár kilometrů v hodině rychleji. Nevýhodou je, že když Pepa chytí velký kopec, bude se ploužit.

3) Ladění motoru:
Mnohé motory skútrů jsou osazeny tzv. restrikcemi. Je to dáno legislativními nařízeními pro dané země, kde se skútr prodává. Tento trh však není tak velký, aby se to řešilo individuálně pro každou zemi zvlášť, jak je zvykem v automobilovém průmyslu, Takže se udělá série s daným omezením pro nějakou zemi, ale prodává se všude tam, kde je o skútr zájem. Dnes jsou již pravidla téměř jednotná, je to problém spíše strojů staršího data výroby. Dnešní stroje se podřizují především emisím a s tím se již moc kouzlit nedá.

 

Přestavby přichází na řadu tehdy, když už ladění nestačí.

Přestavby jsou zejména zvyšováním objemu motoru, úpravami chladícího nebo mazacího systému a v neposlední řadě předěláním převodového poměru zadní zubové převodovky. Všechny přestavby jsou invazivní, mění konstrukci skútru a je zapotřebí k nim přistupovat s rozvahou, aby neovlivnily bezpečnost jízdy a životnost stroje. Vždy jde to především o zhodnocení stavu daného stroje a návrhu konkrétního optimálního řešení.

9623 ©2024 SKÚTR SERVIS HAVÍŘOV & BIKOCOM, Aktualizováno: 18.10.2024 06:01:01


Užití a nastavení cookies

Na našich webových stránkách používáme cookies, abychom vám při vaší návštěvě mohli poskytnout služby na nejvyšší úrovni.
Přizpůsobujeme je vašim individuálním potřebám.
Nastavení pro soubory cookie si můžete vybrat níže.

KLIKNUTÍM NA VYBRANÉ TLAČÍTKO VYJÁDŘÍTE SOUHLAS S POUŽITÍM UVEDENÝCH NASTAVENÍ SOUBORŮ COOKIES